Την Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2009 μ.α.χ.χ. μέλη της Ν.Υ.Σ.Ε.Ε. πραγματοποιήσανε επίσκεψη και εθελοντική δράση στην περιοχή της Κορίνθου και συγκεκριμένα στον Αρχαίο Δίολκο. Για άλλη μια φορά όπως ήταν αναμενόμενο βρεθήκαμε μπροστά στις «ευγενικές χορηγίες» της σύγχρονης αντίληψης περί προστασίας και ανάδειξης των Ιστορικών μας μνημείων και αντιληφθήκαμε για άλλη μία φορά την παντελή απουσία ενδιαφέροντος για ένα μοναδικό στο είδος του παγκόσμια Αρχαιολογικό χώρο.

Στα διάφορα απορρίμματα που συγκεντρώσαμε δεν έλειψε και η «σύγχρονη» τεχνολογία, οι σύριγγες, τα ρούχα, τα γυάλινα μπουκάλια, τα πλαστικά παντός είδους, αλλά το πιο εντυπωσιακό ήταν ότι ο χώρος –που δεν βρίσκεται ούτε 20 μέτρα από παρακείμενα εστιατόρια- είναι ένα τεράστιο αποχωρητήριο για κάθε ενδιαφερόμενο.

Από την πλευρά μας, θα ενημερώσουμε κάθε υπεύθυνο για την ενέργεια και τα ευρήματά μας.

Ακολούθησε λιτή Ιεροπραξία στην άγνωστη για πολύ κόσμο Αρχαία Κρήνη στην Περαχώρα και επίσκεψη εκπαιδευτικού χαρακτήρα στην ευρύτερη περιοχή καθώς και στο Ηραίο.

Λίγα Λόγια για το Δίολκο... (Κείμενο από Απολλωνία)

Γύρω στο 600 π.Χ., ο Περίανδρος, τύραννος της Κορίνθου, κατασκεύασε τον Δίολκο. Το σημαντικό αυτό τεχνικό έργο της αρχαιότητας ήταν ένας πλακόστρωτος δρόμος που επέτρεπε (πιθανόν «ντυμένος» με ξύλα) στα αλειμμένα με λίπος πλοία να γλιστρούν επάνω σε αυτόν και να μεταφέρονται ανάμεσα στον Κορινθιακό και τον Σαρωνικό, επίσης βοήθησε τους Κορίνθιους να αποκτούν χρήμα και ισχύ από τη διίσθμιση.

Ο δρόμος αυτός είχε πλάτος από 3,50 ως 6,00 μ. και ήταν στρωμένος συμμετρικά με μεγάλους πώρινους κυβόλιθους. Σε ένα τμήμα του βρέθηκαν λαξευμένες παράλληλες αυλακώσεις σε απόσταση 1,50 μ. η μία από την άλλη, πιθανόν για να διευκολύνεται η κίνηση των τροχών του οχήματος που μετέφερε το πλοίο αλλά και για να αποφεύγεται η ανατροπή του.

Ο Θουκυδίδης είναι ο πρώτος που αναφέρει υπερισθμίσεις πολεμικών πλοίων, στη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου. Το 428 π.α.χ.χ.., αναφέρει ότι Σπαρτιάτες πέρασαν στόλο από τον Κορινθιακό «ες την προς Αθήναις θάλασσα»

Οι ανασκαφές στο αρχικό τμήμα του Δίολκου προς τον Κορινθιακό, έφεραν στο φως έναν λιθόστρωτο δρόμο με πλάτος από 3,5 έως σχεδόν 6 μέτρα του αρχαιολόγου Νίκου Βερδελή, στα τέλη της δεκαετίας του ‘50 (πιο συγκεκριμένα μεταξύ 1956 και 1962). Σήμερα, έχει μετατραπεί σε ένα ενάλιο ερείπιο που καταστρέφετε μέρα με την μέρα, χρόνο με τον χρόνο από την αδιαφορία του εκάστοτε κρατικού μηχανισμού και ένας απέραντος σκουπιδότοπος από την αδιαφορία των ίδιων των κάτοικων - καταστηματαρχών - πελατών της περιοχής και Πολιτών που επισκέπτονται "με δέος" το Υψίστης σημασίας για τον Ελληνισμό, Μνημείο...τον Δίολκο.